Rzeczy mienią się różnie w zależności od światopoglądu

Nie ma jednego świata. Jest tyle światów, ile językowych obrazów świata. Na obraz świata wpływają światopogląd i przekonania albo światopogląd/przekonania. Wpływ mają także emocje, kontekst i takie  inne.

Tezę powyższą rozpatrzymy na przykładzie kilku relacji podróżników. Relacje zostały spisane na przełomie lutego i marca 2014 roku na terenach północno-wschodniej Polski.

Relacja 1

Krasnoludki 2118199263Idę przez ciemny las.

Patrzę, a przede mną krasnoludek.

Oglądam się do tyłu, a tam drugi krasnoludek.

Patrzę w lewo – krasnoludek.

W prawo – krasnoludek.

Na każdym świerku czuwał krasnoludek.

I na sosnach, i leszczynach też. Nawet na dębach dębach i porzeczkach.

– No tak, przecież jestem w lesie – konstatuję.

Relacja 2

Idę przez ciemny las.

Patrzę, a przede mną krasnoludek.
Oglądam się do tyłu, a tam drugi krasnoludek.
Patrzę w lewo – krasnoludek.
W prawo – krasnoludek.
Na każdym świerku czuwa krasnoludek.
I na sosnach, i leszczynach też. Nawet na dębach dębach i porzeczkach.

– Czyżbym się upił? Lecz ja przecież nie piję, a krasnoludki na pewno nie istnieją – stwierdziłem.

Relacja 3

Idę przez ciemny las.

Patrzę, a przede mną krasnoludek.
Oglądam się do tyłu, a tam drugi krasnoludek.
Patrzę w lewo – krasnoludek.
W prawo – krasnoludek.
Na każdym świerku czuwa krasnoludek.
I na sosnach, i leszczynach też. Nawet na dębach dębach i porzeczkach.

– Pewnie szukają Królewny Śnieżki – wywnioskowałem.

Relacja 4

Idę przez ciemny las.

Patrzę, a przede mną krasnoludek.
Oglądam się do tyłu, a tam drugi krasnoludek.
Patrzę w lewo – krasnoludek.
W prawo – krasnoludek.
Na każdym świerku czuwa krasnoludek.
I na sosnach, i leszczynach też. Nawet na dębach dębach i porzeczkach.

– Czy one mają płeć? Czy panie krasnoludkowe są atrakcyjne? Czy uprawiają seks? – zacząłem się zastanawiać.

Relacja 5

Idę przez ciemny las.

Patrzę, a przede mną krasnoludek.
Oglądam się do tyłu, a tam drugi krasnoludek.
Patrzę w lewo – krasnoludek.
W prawo – krasnoludek.
Na każdym świerku czuwa krasnoludek.
I na sosnach, i leszczynach też. Nawet na dębach dębach i porzeczkach.

– No przecież! Jest niedziela! – puknąłem się w czoło – Krasnoludki zbierają się na nabożeństwo.

Relacja 6

Idę przez ciemny las.

Patrzę, a przede mną krasnoludek.
Oglądam się do tyłu, a tam drugi krasnoludek.
Patrzę w lewo – krasnoludek.
W prawo – krasnoludek.
Na każdym świerku czuwa krasnoludek.
I na sosnach, i leszczynach też. Nawet na dębach dębach i porzeczkach.

– K…a m.ć w d..ę je…a! O żeż ty! Ale się te pier…..e krasnale rozmnażają! Jak króliki. A won mi z mojego lasu! – zdenerwowałem się.

*

Wszystkich autorów relacji sprawdzono przy pomocy wariografu, a piątego przepuszczono przez komputerową tomografię.

Badania wariograficzne ujawniły, że podróżnik drugi kłamie jak najęty, ale zważając na zasługi, tytuły oraz charyzmę, uwzględniono jego opinię. Wariograf wykazał także, że podróżnik piąty ma predylekcję do rozmijania się z prawdą, bo ewidentnie myślał o zebraniu partyjnym.

TK podróżnika szóstego wykazała to, co już było wiadome, a przy okazji duże ubytki w uzębieniu i ogólnej masie mózgu. Stwierdzono ciekawy alians ze światopoglądem wędrowca piątego.

Wnioski:

Jak widać, podróżny pierwszy jest pragmatykiem i realistą.

Podróżnik drugi najwyraźniej, mimo zaaplikowanej sobie wcześniej odpowiedniej dawki alkoholu, upiera się przy światopoglądzie naukowym.

Podróżnik trzeci dysponuje potoczną wizją świata, jest wyznawcą bajek i fantasy.

Wędrowiec czwarty to erotoman, któremu cały świat kojarzy się z d..ą. Uwzględniając obecny stan badań, trudno orzekać, czy jego przypadek mieści się w definicji światopoglądu.

Podróżnik piąty to Polak. Katolik. Prawdziwy katolik i prawdziwy Polak.

Autor relacji szóstej to faszysta, rasista i ksenofob. Ale szczery człowiek. Analiza jego przypadku wykazuje, że na światopogląd i przekonania albo światopogląd/przekonania w stopniu znaczącym wpływają emocje. Im bardziej autorytarny światopogląd, tym silniejsze emocje, o czym od dawna wiadomo.

Reasumując, w pracy powyższej udowodniliśmy wszystko to, co było do udowodnienia. Pozycje bibliograficzne gruntownie przekalkulujemy i podamy w stosownym terminie w rozwinięciu niniejszej pracy.

Stwierdziliśmy ponadto, że w sferze doxa i episteme panuje straszliwy bałagan.

Rezygnujemy z tradycyjnych podziękowań, bo prawdę mówiąc, musielibyśmy sobie podziękować. Niewątpliwie ciepłe słowo należy się jednak Żonie autora pracy, która przez długie miesiące chroniła nas przed wrogim światem, gotowała, opierała i przytulała. Jakaś smakowita kość ewidentnie należy się też naszemu psu, który przez cały ten czas wiernie czuwał i inspirował.

Ciemnolesie k. Pomroczności Jasnej, 18 marca 2014 roku

Informacje o Michał Waliński

b. folklorysta, b. belfer, b. organizator, b. redaktor, b. wydawca, b. niemowlę, b. turysta; kochał wiele, kochał wielu, kocha wiele, kocha wielu; czasem świnia, czasem dobry człowiek, czyli świnia, ale dobry człowiek (prawie Gogol); żyje po przygodzie z rakiem (diagnoza lipiec 2009 r.) i konsekwencjami tej przygody; śledzi, analizuje i komentuje obyczajowość współczesnych Polaków; czasem uderza w klawisze filozoficzne, czasem w ironiczne, czasem liryczne, rzadziej epickie; lubi gotować, lubi fotografować; lubi czytać i pisać, lubi kino, filmy i teatr (od dawna za względu na okoliczności tylko w TV); lubi surrealizm w sztuce i w ogóle, a więc i polskość; lubi van Steena, Rembrandta, słomkowy kapelusz damy Rubensa, Schielego, impresjonistów, kobiety w swobodnych pozach w malarstwie Tintoretta; kocha M.; kocha miesięcznik "Odra", czyta regularnie "Politykę" i "Wyborczą"; ulubione radia: Dwójka i radia internetowe z muzyką klasyczną, jazzem, fado, flamenco i piosenkę literacką; lubi radio TOK FM, chociaz po godzinie czuje sie ogłuszony nadmiarem sygnałów dźwiękowych i "głosowych"; wierzy w koincydencję etyki i estetyki oraz królewnę Śnieżkę; ateistyczny agnostyk, może agnostyczny ateista; lubi słuchać
Ten wpis został opublikowany w kategorii językowy obraz świata, krasnoludki, nauka, Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s