Kabaret polski dzisiaj

Pakosińska

i

NIC.

Telewizja Polska (dwójka zwłaszcza, ale i jedynka) od lat z uporem serwuje widzom dziesiątki godzin w tygodniu żenujących popisów polskich współczesnych kabareciarzy. Czyli – nieskończoną ilość powtórek tych samych zgranych doszczętnie "numerów". Numerów najczęściej prymitywnych, w których przeważają albo pozbawione finezji, "z grubej rury", monotematyczne dowcipy polityczne (dzisiaj to bardzo łatwe), albo "dowcipy" kloaczno-genitalno-kuchenno – seksistowskie. Obliczone na możliwości percepcyjne najmniej wymagającego odbiorcy. …

Telewizja, przy pomocy kamerzystów usiłujących (z coraz bardziej widocznym trudem) wyławiać z tłumu odbiorców te najbardziej roześmiane gęby, gęby tych, którzy pierwsi zazwyczaj rechocą z każdego kawału o "żydkach", "ruskich", dupie i Marynie, usiłuje wmówić (komu?), że publiczność tego właśnie chce. Kamery jednak, chcąc nie chcąc, ujawniają też jakąś inną prawdę, pokazując zażenowane lub mocno znudzone miny wielu widzów siedzących tuż obok tych skorych do rechotu z byle g…. widzów, którzy od kabaretu oczekują czegoś więcej. I od telewizji tudzież.

Telewizja (ta sztuka autoreklamy!) usiłuje wmówić nam, że widz ma dzięki niej kontakt z niebywałymi gwiazdami w rodzaju "Kabaretu moralnego niepokoju" czy pana Dańca. Gwiazdunie tego pokroju może miały kiedyś swoje pięć minut, jednakowoż – nieodświeżane – mocno się zużyły i wonią dzisiaj najgorszym rodzajem kiczu. To właściwie – dziwnym jakimś trafem – żywe kabaretowe trupy. Upiory jakoweś intelektualne, kilkakrotnie w roku ożywające na tych samych "kabaretonach" we wczasowo-wypoczynkowych miejscowościach, gdzie wiadomo, publiczność wypełni szczelnie widownię, aczkolwiek niekoniecznie kupi wszystko.

Jakie cechy powinny wyróżniać porządnego aktora kabaretowego? To temat na dłuższą wypowiedź. Mimo wszystko zacząłbym niekabaretowo, gdyż od inteligencji, bo tej tym, którzy usiłują wzniecać moralny niepokój, najbardziej brakuje. Do tego – wrodzona lub w gorszym razie – wypracowana vis comica. Do tego ponadto wyczucie konwencji parodii, pastiszu, persyflażu, groteski. Umiejętność łączenia dramatu, epickiej narracji i liryki w skeczu, monologu lub piosence. Do tego – podejmowany temat, temat i jeszcze raz temat; temat, który zmusi widza do refleksji nad samym sobą i czasami, w których żyje. Ten temat nie jest możliwy bez wiedzy o wiecie i obycia w literaturze i kulturze. Do tego – nieustanna praca nad sobą, a w tym względzie w telewizyjne piątkowe, sobotnie czy niedzielne wieczory mamy do czynienia z galerią kabaretowych leni, którzy polują na jelenie. No i refleks oraz wyczucie reakcji widowni.

Te cechy zdaje się posiadać Pakosińska.

Pakosińska – i nic poza tym?

Gdzież tam współczesnym chałturzystom kabaretowym do poziomu Smolenia i Laskowika, nie mówiąc o "Kabarecie pod Baranami" czy "Kabarecie starszych panów", a więc kabaretów z okresu PRL-u. A przecież mamy znakomitą tradycję kabaretu z międzywojnia i okresu Młodej Polski.

Wyrobników kabaretu nam współczesnego cechuje nade wszystko niesłychanie rozbuchana megalomania.

Uczyć się na najlepszych wzorach? A gdzie tam!

Megalomania ma m. in. to do siebie, że znosi poczucie dystansu. Do siebie, do świata i do wszystkiego.

Dlatego ci etatowi od lat kabaretowi chałturnicy nie zauważyli, że dawno już zeszli do poziomu najbardziej prymitywnych wodzirejów weselnych i karnawałowych. Poziomu d… i genitaliów tedy.

Informacje o Michał Waliński

b. folklorysta, b. belfer, b. organizator, b. redaktor, b. wydawca, b. niemowlę, b. turysta; kochał wiele, kochał wielu, kocha wiele, kocha wielu; czasem świnia, czasem dobry człowiek, czyli świnia, ale dobry człowiek (prawie Gogol); żyje po przygodzie z rakiem (diagnoza lipiec 2009 r.) i konsekwencjami tej przygody; śledzi, analizuje i komentuje obyczajowość współczesnych Polaków; czasem uderza w klawisze filozoficzne, czasem w ironiczne, czasem liryczne, rzadziej epickie; lubi gotować, lubi fotografować; lubi czytać i pisać, lubi kino, filmy i teatr (od dawna za względu na okoliczności tylko w TV); lubi surrealizm w sztuce i w ogóle, a więc i polskość; lubi van Steena, Rembrandta, słomkowy kapelusz damy Rubensa, Schielego, impresjonistów, kobiety w swobodnych pozach w malarstwie Tintoretta; kocha M.; kocha miesięcznik "Odra", czyta regularnie "Politykę" i "Wyborczą"; ulubione radia: Dwójka i radia internetowe z muzyką klasyczną, jazzem, fado, flamenco i piosenkę literacką; lubi radio TOK FM, chociaz po godzinie czuje sie ogłuszony nadmiarem sygnałów dźwiękowych i "głosowych"; wierzy w koincydencję etyki i estetyki oraz królewnę Śnieżkę; ateistyczny agnostyk, może agnostyczny ateista; lubi słuchać
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Kabaret polski dzisiaj

  1. anonymous pisze:

    Анонімний writes:This is well known that cash can make people autonomous. But what to do if one does not have cash? The one way is to receive the loan and commercial loan.

    Polubienie

  2. iambogna pisze:

    Michale, podzielam Twoja frustracje oraz nostalgie za Kabaretem Starszych Panow (mniej za Laskowikiem i Smoleniem). Nawet nieznosny dla mnie Jan Pietrzak wypada korzystnie na tle dzisiejszych kabareciarzy. Niestety, o ich poziomie i obecnosci na antenie decyduja telewizyjni reklamodawcy, ktorzy najwyrazniej kochaja perlisty smiech pani Kasi (sadzac po ilosci reklam, w ktorych Pakosinska jest tzw. twarza firmy).Nostalgiczna w zalozeniu TVPolonia od czasu do czasu emitowala (juz przestala) archiwalne nagrania KSP, "Dudka" i innych PRL-owskich znakomitosci. Tajemnica pozostaje totalna nieobecnosc w "Polonii" swietnych kabaretow Olgi Lipinskiej. Chociaz… mam na ten temat wlasna teorie, nie majaca nic wspolnego z gustem rodzimych reklamodawcow, za to sporo z amerykanska reklama, ktora dla Lipinskiej (i nie tylko) byla studnia gotowych pomyslow (czego nie mam jej za zle, a nawet wrecz przeciwnie).

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s